Goede implementatie van Gynzy: ‘Wow, je kunt er veel meer mee dan ik dacht!'

Werk jij ook al enige tijd met Gynzy? Leuk! Waarschijnlijk profiteer je op dit moment van verschillende voordelen: Gynzy zorgt dat leerlingen de stof op hun eigen niveau aan het verwerken zijn, Gynzy kijkt het werk van de leerlingen na en je kunt de leerlingen makkelijk volgen tijdens een les. Je bent heel enthousiast, maar toch hoor ik je hardop denken: ‘dat klopt, maar… mijn collega’s en ik lopen ook nog wel tegen vragen aan!’ Daar helpen onderwijsadviseurs je graag mee verder!

Vragen

Doelkaart? Wat is dat? Werken we niet met dezelfde systemen? Gebruiken we niet allemaal het doelenblad? Dit zijn vragen die ik vaak bij teamleden hoor. Soms komen er grotere vraagstukken langs, bijvoorbeeld rond vaardigheidsscores of het plannen of analyseren op groepsniveau. Vraagstukken waar mogelijk meerdere collega’s tegenaan lopen.

Scholing

Graag kom ik of een van mijn collega’s van Gynzy Academie je met deze vraagstukken helpen. Ook komend schooljaar hebben wij weer een rijk aanbod. En weet: mochten er vragen leven bij jullie op school die hier niet tussen staan, neem dan contact op via de mail of bel gerust!

Waarom scholing?

De software van Gynzy ontwikkelt elk jaar door. Daarom is het belangrijk om regelmatig Gynzy op de agenda te zetten voor een teamvergadering of studiedag. Doen we nog allemaal hetzelfde? Zijn er nieuwe dingen ontwikkeld in Gynzy waar we gebruik van willen maken? Welke zaken gaan we wel gebruiken en welke juist niet? Maken wij bijvoorbeeld een doelenblad, gebruiken we de doelenboekjes of werken we met de bundels?

Hoe mooi zou het zijn als je als team kunt zeggen dat er een doorgaande lijn zit in het gebruik van Gynzy. Dat er goed is nagedacht over hoe Gynzy wordt ingezet in groep 3, omdat alle juffen en meesters op school het belangrijk vinden dat de kinderen ook schrijven en leren werken in een schrift of werkboek. Zo borg je het gebruik van het systeem Gynzy in jullie keuzes rond onderwijskwaliteit en visie op onderwijs.

Schoolspecifieke keuzes maken

Tijdens een scholing probeer ik altijd kritisch mee te denken over welke keuzes je maakt in het gebruik van Gynzy. Wat vertelt de leerlingenkaart (spinnenweb) ons? Wat kunnen we met deze informatie en is deze informatie voor ons relevant? 

Belangrijk is dat leerkrachten in de dagelijkse praktijk optimaal gebruik maken van Gynzy, zodat het onderwijsaanbod op de behoefte van de leerlingen wordt afgestemd.

Zo kom ik bijvoorbeeld jaarlijks op een school. We evalueren samen de inzet van Gynzy van het afgelopen jaar. We bespreken de doorgaande lijn in de school en kijken of de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt nog passend zijn bij de manier waarop we op dat moment lesgeven. Daarnaast kijken we natuurlijk ook naar alle nieuwe mogelijkheden die Gynzy te bieden heeft. Vervolgens maken we de keuze welke onderdelen in Gynzy de aandacht krijgen om zo weer een stapje verder te gaan in het gebruik van Gynzy. Zo werk je met Gynzy aan lichter, leuker en beter onderwijs!

Deze school werkt al jaren met Gynzy en toch hoor ik vaak aan het einde van een scholing: ‘Wow, je kunt er veel meer mee dan ik dacht!’

Wil jij ook méér uit het gebruik van Gynzy halen? Neem dan contact met mij of één van mijn collega's op. We helpen je graag een stap verder!