Op deze pagina vind je toetsdefinities die geïmporteerd kunnen worden in ParnasSys. De pagina wordt frequent bijgewerkt, en we streven ernaar om definities van nieuwe methoden zo snel mogelijk online te zetten! De definities die we hier publiceren, zijn gemaakt door gebruikers en worden gratis ter beschikking gesteld.
Mocht je onverhoopt iets ontdekken wat niet lijkt te kloppen, dan stellen we het op prijs als je het doorgeeft aan de contactpersoon, Jan Peter Teeuw. Ook als je zelf toetsdefinities hebt ontwikkeld, zijn deze zeer welkom! Je kunt ze (als .json-bestand) doormailen naar Jan Peter Teeuw.
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 2 oktober 2024.
- Atlantis (groep 4-8)
- Staal (groep 4-8, 80%)
- Staal (groep 4-8, 60%)
- Taal in Beeld – versie 1 (groep 4-8)
- Taal in Beeld – versie 2 (groep 4-8)
- Taal op Maat – versie 1 (groep 4-8)
- Taal op Maat – versie 2
- Taal op Maat – versie 2 (met hulpverwijzingen)
- Taal Actief – versie 3 (groep 4-8, 80%)
- Taal Actief – versie 4 (groep 4-8, 80%)
- Taal Actief – versie 4 (groep 4-8, 67%)
- Taal Actief – versie 4 (groep 4-8) Uitgesplitst op onderdelen. Deze versie is ook te gebruiken voor de Christelijke Taal Actief versie 4.
- Taal Actief - versie 4 (observaties)
- Taal Actief - versie 5 (groep 4-8) Normering volgens uitgever.
- Taalfontein (groep 3-8)
- Taaljournaal – versie 1
- Taaljournaal – versie 2 (groep 4-8)
- Taalleesland - versie 1 (groep 4-8)
- Taalleesland – versie 2 (groep 4-8)
- Taalverhaal.nu Versie 2023. Toetsen ontwikkeld door uitgever Thieme Meulenhoff.
- Alles apart taal (groep 4-8) Toetsen van hoofdstuk 1-15.
- Nieuw Nederlands Junior Taal (groep 4-8, 80%)
- Staal (versie 2) (groep 4-8)
- Spelling in beeld – versie 1 (groep 4-8) In te voeren door het aantal goed per categorie. Let op: voer óf het totaal in óf per categorie.
- Spelling in beeld – versie 2 (groep 4-8) In te voeren door het aantal goed per categorie. Let op: voer óf het totaal in óf per categorie.
- Spelling in de Lift Controle-, eind- en totaaldictees.
- Taal Actief – versie 3 (groep 4-8)
- Taal Actief – versie 4 (groep 4-8, 80%)
- Taal Actief – versie 4 (groep 4-8, 60%)
- Taal Actief – versie 4 (groep 4-8) Uitgesplitst in categorieën. Te gebruiken voor de christelijke versie.
- Taal Actief – versie 4 (groep 4-8) Uitgesplitst in categorieën.
- Taal Actief - versie 5 (groep 4-8) Normering volgens uitgever.
- Taalfontein Spelling
- Taaljournaal Spelling – versie 1
- Taaljournaal Spelling – versie 2
- Taalleesland Spelling Uitgesplitst in categorieën.
- Taalverhaal.nu - Spelling (groep 4-8) Versie 2023, ontwikkeld door uitgever Thieme Meulenhoff.
- Spelling op maat – versie 1 (groep 4-8) Uitgesplitst in categorieën.
- Spelling op Maat – versie 2 (groep 4-8) Uitgesplitst in categorieën, met hulpverwijzingen.
- Staal spelling (groep 3, 80%)
- Staal spelling en grammatica (groep 4-8, 80%)
- Staal spelling en grammatica (groep 4-8, 60-70%)
- Super Speuren (werkwoordspelling) (groep 7-8) Normering opgesteld door uitgever KlasseKist.
- Super Spellen (groep 4-8) Methode voor groep 4-8 van uitgeverij KlasseKist. Normering opgesteld door uitgever.
- Zelfstandig spellen Toetsen van blok 5, 10, 15, 20, 25, 30 en 40.
- Nieuw Nederlands Junior Spelling (groep 4-8, 80%)
- Staal (versie 2) (groep 3-8) Normering volgens uitgever: onderdeel 'Spelling' op ca. 70%, andere onderdelen op ca. 80%.
- Staal (versie 2) (groep 3-8) Normering volgens uitgever: alle onderdelen op ca. 80%.
- Alles Telt – versie 1
- Alles Telt – versie 2
- Alles telt – maatschrift
- Alles telt Q (groep 3-8) (80%)
- Getal en Ruimte Junior (groep 3-8) Score invullen per som. Toetsen worden beoordeeld volgens de normering van de uitgever. Voor een toelichting: zie dit bestand. Inclusief toetsen voor de niveaulijn!
- Getal en Ruimte Junior (groep 3-8) (80%) Score invullen per som. Toetsen worden beoordeeld volgens de 80%-normering.
- Getal en Ruimte Junior (groep 3-8) (60%) Score invullen per som. Toetsen worden beoordeeld volgens de 60%-normering.
- Getal en Ruimte Junior tempotoetsen (3-8) (2021)
- Pluspunt – versie 3 (groep 3-8, 80%)
- Pluspunt – versie 3 (kwartaaltoetsen, groep 3-8)
- Pluspunt – versie 3 (tempotoetsen)
- Pluspunt – versie 2 (groep 3-8, 80%)
- Pluspunt – versie 4 (groep 3-8, 80%)
- Rekenrijk – versie 2
- Rekenrijk – versie 3 Toetsdefinities opgesteld door uitgever. Inclusief hulpverwijzingen.
- Rekenrijk NU - versie 3 (F-lijn) In dit document geeft de uitgever informatie over het registeren van toetsen van Rekenrijk in ParnasSys.
- RekenZeker – versie 1
- Wereld in Getallen – versie 3 Met tempotoetsen, zonder hulpverwijzingen.
- Wereld in Getallen – versie 3 Met hulpverwijzingen.
- Wereld in Getallen – versie 4 Inclusief hulpverwijzing. Minimum-, basis- en projecttoets in één toets. Normering: Minimum 80%, Project 60%, Basis 60% (volgens de uitgever).
- Wereld in Getallen – versie 4 (80%) Inclusief hulpverwijzing. Minimum-, basis- en projecttoets in één toets.
- Wereld in Getallen – versie 4 (uitgesplitst) Inclusief hulpverwijzing. Minimum-, basis- en projecttoets in aparte toetsen. Normering: Minimum 80%, Project 60%, Basis 60% (volgens de uitgever).
- Wereld in getallen - versie 5 (groep 3 t/m 8) De opbouw is in toetsonderdelen en bevat de normering zoals de methode heeft geadviseerd (80%). De toetsen van groep 6, 7 en 8 zijn uitgesplitst in S- en F-niveau.
- Wereld in getallen - versie 5 (groep 3 t/m 8) - halfjaarlijkse toetsen Voor groep 7 en 8 uitgesplitst in S en F.
- Wis en Reken
- Wizwijs
- Maatwerk (80%)
- Semsom (groep 3 en 4)
- Estafette – versie 1 (groep 4-8)
- Estafette – versie 2
- Estafette – versie 3 Toetsdefinities voor woordentoets, leesbegrip en studerend lezen.
- Lekker lezen – versie 1 (groep 4-8)
- Goed gelezen – versie 1 (groep 4-8, 60%)
- Goed gelezen – versie 1 (groep 4-8, 80%)
- Goed gelezen – versie 2 (groep 4-8, 70%)
- Goed gelezen – versie 2 (groep 4-8, 80%)
- Taalfontein – Extra toetsen leesbegrip
- Grip op lezen – versie 1 (groep 4-8)
- Lezen in beeld
- Nieuwsbegrip Tekstentoetsen (2022) Toetsdefinities opgesteld door de CED-groep.
- Nieuwsbegrip Inferentietoetsen (2022) Toetsdefinities opgesteld door de CED-groep.
- Overal tekst – versie 1 (groep 4-8, 60%)
- Tekst verwerken – versie 1 (groep 5-6)
- Tekst verwerken – versie 2 (groep 4-8)
- Leeslink (groep 5-8)
- Leesparade (groep 4-8)
- Alles apart Begrijpend lezen (groep 4-8)
- Kidsweek (60%)
- Kidsweek (80%)
- Alles in 1 Aardrijkskunde (groep 4-8)
- Alles in 1 Geschiedenis en cultuur (groep 4-8)
- Alles in 1 Natuur en techniek (groep 4-8)
- Alles in 1 Wereldoriëntatie (groep 4-8)
- Argus Clou Aardrijkskunde Topografie – versie 1 (groep 5-8, 70%)
- Argus Clou Aardrijkskunde Topografie – versie 1 (groep 5-8, 80%)
- Argus Clou Aardrijkskunde – versie 1 (groep 5-8, 70%)
- Argus Clou Aardrijkskunde – versie 1 (groep 5-8, 80%)
- Argus Clou Geschiedenis – versie 1 (groep 5-8, 70%)
- Argus Clou Geschiedenis – versie 1 (groep 5-8, 80%)
- Argus Clou Natuur & Techniek – versie 1 (groep 5-8, 70%)
- Argus Clou Natuur & Techniek – versie 1 (groep 5-8, 80%)
- Bij de Tijd - versie 1
- Bij de Tijd - versie 2 (groep 5-8)
- BLINK compleet (groep 5-8)
- BLINK geïntegreerd - Test Jezelf (groep 5-8)
- BLINK geschiedenis (groep 5-8)
- BLINK aardrijkskunde (groep 5-8)
- BLINK natuur en techniek (groep 5-8)
- BLINK topomaster (groep 5-8)
- Brandaan – versie 1 (60%)
- Brandaan – versie 2 (groep 5-8)
- De blauwe planeet (groep 5-8) Toetsen moeten als volgt gescoord worden: 0 = onvoldoende, 1 = matig, 2 = voldoende en 3 = goed.
- Een wereld van verschil (groep 5-8)
- Er is geschied (groep 6-8)
- Geobas – versie 4
- Geobas – versie 3
- Hier en Daar
- Hier en Daar (Cito)
- Hier en Daar (topografie)
- Land in zicht (groep 5-8)
- Meander – versie 1
- Meander – versie 2 (groep 5-8)
- Meander topografie – versie 2 (groep 5-8)
- Natuniek (groep 5-8, 80%)
- Natuniek (groep 5-8, 60%)
- Natuurlijk (groep 5-8)
- Natuurzaken – versie 1 (60%)
- Naut – versie 1 (groep 5-8) Deze toetsen moeten als volgt gescoord worden: 0 = onvoldoende, 1 = matig, 2 = voldoende en 3 = goed.
- Naut – versie 1 (groep 5-8, 60%)
- Naut – versie 1 (groep 5-8, 80%)
- Naut – versie 2 (groep 5-8)
- Speurtocht (groep 5-8) Deze toetsen moeten als volgt gescoord worden: 0 = onvoldoende, 1 = matig, 2 = voldoende en 3 = goed.
- Tijdstip (groep 5-8)
- Tijdstip (groep 6-8) Deze toetsen moeten als volgt gescoord worden: 0 = onvoldoende, 1 = matig, 2 = voldoende en 3 = goed.
- Topografie Methode-onafhankelijke toetsen voor topografie.
- Tijdzaken – versie 1 (60%)
- Topondernemers (groep 5-8) Toetsen voor groep 5-8. Deze toetsen moeten als volgt gescoord worden: 0 = onvoldoende, 1 = matig, 2 = voldoende en 3 = goed.
- Verkeerskrant VVN (groep 5-8) Toetsen bij de verkeerskranten van Veilig Verkeer Nederland (groep 5-8). 12 opgaven per toets, normering volgens VVN.
- Wereldzaken – versie 1 (60%)
- Wijzer! Aardrijkskunde – versie 1 (60%)
- Wijzer! Geschiedenis – versie 1 (60%)
- Wijzer! Natuur&Techniek – versie 1 (60%)
- Wijzer door de natuur (60%)
- Wijzer door de tijd
- Wijzer door de wereld
- Wondering the World (groep 6-8)
- Verkeer algemeen Methode-onafhankelijke toetsen voor verkeer.
- Venster Op Nederland (groep 5-8)
- Groove.me (5-8)
- Hello world - 'Film friends' en 'Twins talk' (groep 7-8)
- Hello world - 'The castle' en 'The quest' (groep 7-8)
- Let’s do it
- Real English – versie 3 (groep 7-8)
- Engels algemeen Methode-onafhankelijke toets voor Engels.
- Take it easy – versie 1 (groep 7-8, 60%)
- Take it easy – versie 1 (groep 3-8)
- Take it easy – versie 2 (groep 7-8) Zowel op de onderdelen als op totaal te scoren.
- Stepping up (groep 7-8) CD-toetsen, Chapter 1-8.
- Join In (5-8)
- Stepping Stones Junior (groep 5-8) Toetsen voor groep 5 (deel 2A), groep 6 (deel 2B), groep 7 (deel 3A) en groep 8 (deel 3B). Normering volgens uitgever (80%-norm).
- GOVK Per peilkaart één toets. Deze 'toetsen' moeten als volgt gescoord worden: 0 = onvoldoende, 1 = matig, 2 = voldoende en 3 = goed.
- KIJK! observatielijsten als methodetoets Op deze lijsten zijn de observaties in te vullen bij de methodetoetsen.
- Schatkist Scoren op basis van hele cijfers.
- Schatkist Deze toetsen moeten als volgt gescoord worden: 0 = onvoldoende, 1 = matig, 2 = voldoende en 3 = goed.
- Kleuterplein observatielijst Scoren op basis van hele cijfers.
- Kleuterplein observatielijst Deze toetsen moeten als volgt gescoord worden: 0 = onvoldoende, 1 = matig, 2 = voldoende en 3 = goed.
- Kleuterontwikkeling Observatielijst op 17 onderdelen.
- Bewegingsonderwijs Observatielijst op 4 onderdelen.
- Expressieve vorming Observatielijst op 3 onderdelen.
- Lang zullen ze lezen
- Leeslijn
- Leessleutel – versie 2 (80%)
- Lijn 3 – Spellingtoetsen
- Lijn 3 – Mondelinge en schriftelijke toetsen In dit document staat een beknopte uitleg over het invullen van de mondelinge toetsen van Lijn 3 in ParnasSys.
- Lijn 3 – versie 2014, lezen en spelling In dit document staat een beknopte uitleg over het invullen van Lijn 3 (versie 2014) in ParnasSys.
- Taalfontein
- Taalfontein (herfstsignalering)
- Veilig Leren Lezen – versie 2 (maanversie)
- Veilig Leren Lezen – versie 3 In dit document staat een beknopte uitleg over het invullen van Veilig Leren Lezen (versie 3) in ParnasSys.
- TaalOceaan (80%)
www.alles-in-1.org.
- Bewegingsonderwijs (groep 3-8) Spel en turnen.
- Bijbelkennis
- Bijbelse Geschiedenis
- Creatieve vakken
- Handvaardigheid Inzet & vaardigheid.
- Muziek Inzet & vaardigheid.
- Expressievakken Beeldende vorming, muziek, dans, drama.
- Culturele vorming
- Werkstuk en spreekbeurt
- Pluswerk Toetsen voor leerlingen die een deel van de week in een plusklas les krijgen en ook toetsen op hun niveau maken.
- Persoonlijkheidsontwikkeling
- Sociaal gedrag
- Gedrag
- Gedrag t.o.v. leerlingen
- Gedrag t.o.v. leerkrachten
- Werkhouding
- Werk- en leerhouding
- Blits studievaardigheden – versie 1 (groep 5-8)
- Blits studievaardigheden – versie 2 (groep 5-8) Normering zoals door de uitgever gehanteerd in de resultatenmonitor.
- Blits studievaardigheden – versie 2 (groep 5-8, 75%)