Durf je te spelen in groep 3?

Misschien heb je met een schuin oog al eens gekeken naar onze leerlijnen voor groep 3. Die bieden je de mogelijkheid om ook in groep 3 aan de slag te gaan met leren door spel. Maar het kan bést een spannende stap zijn, je methode (deels) loslaten. Want hoe volg je de leerlingen dan nog? En hoe kun je differentiëren?

Leren door spel

In de kleutergroepen wordt het leren door spel erg gestimuleerd. In groep 3 wordt dat vaak meteen helemaal losgelaten en komen de leerlingen in een erg ‘schoolse’ setting terecht. De leerlijnen kunnen je helpen om dat te doorbreken en aan te sluiten bij de ontwikkeling van de leerlingen. 

Leerkrachten van groep 3 zijn enthousiast, als ze hier eenmaal mee zijn begonnen! Het is mooi om te zien hoe zij, samen met de leerkrachten van groep 1 en 2, op zoek gaan naar betekenisvolle activiteiten. En dat is precies waar leerlingen behoefte aan hebben.

Praktische werkmiddag

Ben je benieuwd hoe dat er dan uitziet, thematisch werken (door spel) in groep 3? Heb je hulp nodig om dit handen en voeten te kunnen geven? Dat is precies wat we gaan doen in de werkmiddag op 3 april!

Tijdens deze middag gaan we een complete themaplanner uitwerken, waarin al je aanbod rond rekenen en taal komt te staan. Zo komen vanzelf al je vragen langs. Het thema kun je na de meivakantie inzetten in je huidige groep 3, zodat je ermee kunt oefenen. Dan zou je daarna echt met de leerlijnen aan de slag kunnen gaan. Daarin kun je keuzes maken: bijvoorbeeld starten met taal óf rekenen. Of een deel van je methode inwisselen voor spel.

De camping

Samen gaan we voor taal en rekenen het thema ‘de camping’ uitwerken. Welke doelen moet je behalen in deze periode? En welk aanbod past daarbij? Je kunt het gaan hebben over de openingstijden van het restaurantje op de camping. Of hoe laat je bij het animatieteam moet zijn. Zo gaan we veel meer doelen langs binnen het thema ‘de camping’ voor taal én rekenen.

Differentiatie

Natuurlijk kijken we ook hoe je met dit thema kunt differentiëren. Wat kunnen de sterke kinderen doen? Hoe biedt je wat herhaling aan voor leerlingen die nog eerdere doelen moeten behalen.

Ook meedoen met deze werkmiddag, en kijken of deze manier van werken in groep 3 iets voor jou is, en hoe je dat kunt doen? Meld je snel aan!

Jonge kind

Inspiratiemiddag leerkrachten groep 3

Veel leerkrachten willen graag het spelend leren nog doorzetten in groep 3. Hoe pas je dat in in je programma?

Startend