Vrijdag 20 maart 2026 houden we ons 2e Symposium Jonge Kind in Putten. Dit wordt weer een dag van ontmoeting en verdieping op inhoudelijke thema’s. Inspirerend voor je onderwijs voor de dag van morgen!
Programma
| 09:30 uur | Inloop |
| 10:00 - 10:15 uur | Welkom |
| 10:15 - 11:00 uur | Hoofdlezing |
| 11:00 - 11:30 uur | Pauze (o.a. vragen inventariseren) en beweegkwartier |
| 11:30 - 12:00 uur | Vragen bespreken |
| 12:00 - 12:15 uur | Afsluiting ochtend |
| 12:15 - 13:00 uur | Lunch |
| 13:00 - 14:00 uur | Workshopronde 1 |
| 14:00 - 14:30 uur | Pauze |
| 14:30 - 15:30 uur | Workshopronde 2 |
| 15:30 - 16:00 uur | Afsluiting met een hapje en drankje |
Hoofdlezing
‘Wat je zegt, ben je zelf!’; over het belang van je reacties op gedrag van kinderen!
Bart Heeling heeft twintig jaar als leraar in de klas gestaan, heeft ervaring in het speciaal onderwijs, is gedragsspecialist, schrijver en trainer traumasensitief onderwijs.Bart Heeling neemt je mee in wat het gedrag van kinderen eigenlijk met óns doet en hoe we vaak vanuit onbewuste overtuigingen reageren, waardoor we in bepaalde patronen terechtkomen. Als we begrijpen wat de functie is van het gedrag van kinderen, zijn we in staat om andere keuzes te maken die meer helpend zijn. Het gedrag wat wij horen en zien is slechts het topje van een ijsberg vol met onzichtbare systemen. Met diverse praktijkvoorbeelden en anekdotes, in combinatie met sentiment, humor en professionaliteit, kun je je rugtas vullen met nieuwe inzichten, of je reeds bestaande inzichten steviger verankeren.
Workshops
Tijdens het symposium kun je twee workshops doen. Hieronder vind je meer informatie over de workshops en de workshopleiders. In het aanmeldformulier kun je aangeven welke twee workshops je wilt volgen. Plus nog een alternatieve keuze, voor het geval dat jouw eerste keuzes volgeboekt zijn.
In deze inspirerende workshop ga je leren wat het fundament van ontwikkeling en leren is, hoe het werken aan een goed bewegingsfundament er uitziet en hoe dit direct effect heeft op ontwikkeling, houding, het functioneren van de zintuigen, motoriek, leren en gedrag. Je leert hoe je reflexen bij kleuters als leerkracht op kunt merken, wat de oorzaak hiervan is en wat je hier als leerkracht mee kan doen.
Na deze workshop weet jij welke rol reflexen spelen, hoe ze zorgen voor een goed fundament in de ontwikkeling van het kind en daarmee bijdragen aan de neuro-senso-motorische ontwikkeling.
Je gaat naar huis met een aantal praktische spel- en bewegingsactiviteiten zodat je deze kennis direct toe kan passen in het onderwijs aan jonge kinderen.
Nieuwsgierig en wil je alvast iets horen over dit onderwerp?
Beluister dan de podcast over reflexintegratie van Annemieke.
Graag tot ziens!
Annemieke Hoogeboom-Veldt
Kindertherapeut en trainer/opleider voor professionals in kinderopvang, onderwijs en zorg
Annemieke Hoogeboom werkte jaren als leerkracht in het basisonderwijs en begeleidt nu in haar eigen praktijk Wonderwijs Coaching&Training kinderen met leer- en ontwikkelingsuitdagingen. Daarnaast werkt zij als RMTi-reflexintegratietrainer voor professionals in onderwijs, kinderopvang en zorg.
Annemieke werkt vanuit de natuurlijke ontwikkeling en het verloop van de babyreflexen en de daarop volgende bewegingspatronen.

Workshop 1: ‘Reflexintegratie’: over de impact van reflexen op ontwikkeling en leren bij jonge kinderen
Zie jij ook dat de kinderen in jouw klas regelmatig vastlopen? Dat ze sneller over- en onderprikkeld zijn, de motoriek steeds minder is en de eigen fantasie soms ver te zoeken. Zet eens meer sensorisch spel en loose parts in in je klas. Dit zorgt voor rustmomenten, betere romp en handspieren en prikkelt de creativiteit.
En wist je dat je sensorisch spel en spelen met loose parts kunt toepassen in iedere hoek in je kleuterklas? Hoe je dit doet en hoe je dit bij ieder thema kunt aanpassen laat ik je zien door middel van meegenomen materialen en vele inspirerende foto's uit de praktijk.
Ik laat je zien wat je kunt doen met veel materialen die je al in de klas hebt in combinatie met kosteloos en natuurlijk materiaal. Met de vele praktische tips kun je de volgende dag gelijk al beginnen.
Monique Plat
Ik heb gewerkt in het onderwijs en ben moeder van 5 jonge kinderen. Daarnaast ook eigenaresse van De Kliederschuur waar ik sensorische en creatieve activiteiten organiseer en trainingen geef. En heb ik onlangs Het Kliederboek uitgegeven.

Ik neem je, in deze workshop, mee in het inspectiekader en wat dat betekent in het toezicht op het onderwijs aan de jongste leerlingen. Aan bod komen onder andere het leerstofaanbod, spel, het lesbezoek aan de groepen 1 en 2, zicht hebben op de ontwikkeling van de kleuters, doorgaande lijnen en de visie van de school op het kleuteronderwijs. Ook sta ik stil bij de voor en vroegschoolse educatie (VVE). Daarnaast is er ruimte voor het stellen van vragen.
Nelleke Steunebrink, inspecteur primair onderwijs.
Mijn ervaring in het werken met het jonge kind, zowel in de praktijk als beleidsmatig, gebruik ik nu in mijn functie als inspecteur primair onderwijs en VvE inspecteur.

De bekende ontwikkelingspsycholoog Friedrich Fröbel liet in de 19e eeuw al zien hoe belangrijk een doorgaande leerlijn is. “Als je iets nog niet beheerst, kun je nog niet aan de volgende stap werken.” Met zijn materialen trainden kinderen waarneming, logisch ordenen en ruimtelijk inzicht. Veel daarvan – denk aan blokken, vouwbladen, mozaïek en geometrische figuren – gebruiken we nog steeds in het reken-wiskundeonderwijs.
Toch zien veel leerkrachten vouwen vooral als een motorische activiteit. Terwijl vouwen juist ook rekenen is – én nog veel meer.
In deze workshop ontdekken we hoe je het beste van Fröbel kunt houden, in een modern jasje. Praktisch, inspirerend en direct toepasbaar in je klas!
Janet de Vink is specialist Jonge Kind, onderwijsadviseur en auteur.
Ze is bekend onder de naam Vouwjuf. Janet heeft ruim twintig jaar ervaring als leerkracht in de onderbouw en ontwikkelt Denkvierkanten.

Wil je jouw kinderen op een speelse, natuurlijke manier helpen groeien in hun taalontwikkeling? Ontdek in deze inspirerende workshop hoe de natuur- een groen schoolplein, een parkje in de buurt maar ook een klein groen hoekje op je plein – jouw nieuwe partner kan worden in het stimuleren van taal- en denkgedrag bij kinderen
Wat leer je?
- Waarom de natuur taal uitlokt: Begrijp hoe spelen in een natuurrijke omgeving zorgt voor rijk taalgebruik en complexe denkgesprekken.
- De kracht van natuurlijke materialen: Ontvang praktische tips om takken, stenen en andere natuurlijke elementen in te zetten als inspiratie voor taalactiviteiten.
- Taalonderwijs naar buiten brengen: Leer hoe je het beste van traditioneel taalonderwijs combineert met de taalrijke mogelijkheden van de natuur.
Buitenspelen doe je al. Maak van de natuur een waardevolle taalleraar in jouw klas!
Dr. Jannette Prins is senior onderzoeker op de Thomas More Hogeschool waar ze onderzoekt hoe spelen in de natuur de taalontwikkeling van jonge kinderen ondersteunt. Ze promoveerde in 2024 op dit onderwerp en ze is ook auteur van het boek Taal in de natuur.
Tijdens de workshop zal Bart dieper ingaan op wat ervaringen doen met de breinontwikkeling van kinderen, besteden we aandacht aan communiceren met ouders en ga jij als deelnemer aan de slag met enkele werkvormen en praktische oefeningen, waarmee je al de volgende dag zelf al het verschil kunt maken.
Bart Heeling heeft twintig jaar als leraar in de klas gestaan, heeft ervaring in het speciaal onderwijs, is gedragsspecialist, schrijver en trainer traumasensitief onderwijs.
Tijdens deze workshop ga je aan de slag met het schilderen van houten peg dolls, geïnspireerd op personages uit een prentenboek.
Je kiest vooraf uit één van de volgende drie prentenboeken:
• Dat is mijn bloem
• Agent en boef
• Boer Boris
Je schildert drie verschillende figuren of items passend bij het gekozen boek, je leert hoe je met eenvoudige technieken een figuurtje tot leven brengt. Laat je fantasie de vrije loop en geef de karakters uit het boek jouw eigen draai.
Wat je tijdens de workshop niet afkrijgt, mag je mee naar huis nemen om daar verder te schilderen. Aan het einde heb je een uniek poppetje in handen dat perfect inzetbaar is bij het voorlezen, vertellen en het spel van kinderen.
Peg dolls zijn ideaal om verhalen uit prentenboeken na te spelen en zo taal, fantasie en sociaal- emotionele ontwikkeling te stimuleren, ze nodigen uit tot creatief spel en gesprekken over emoties en het bedenken van eigen verhalen. Ook verrijken ze de boekenhoek en maken het lezen tastbaar en levendig.
Ik ben Wendy Scheper van Wen's Creatief Concept en in 2024 ben ik mijn eigen website gestart, waar ik handgeschilderde peg dolls en speelmateriaal aanbied dat de zintuigen van kinderen prikkelt.
Met liefde en aandacht maak ik creaties die uitnodigen tot fantasierijk spel en ontdekken. Ik wil verhalen tastbaar maken en verwondering stimuleren.
Als leerkracht zie ik dagelijks hoe kinderen opbloeien wanneer prentenboeken tot leven komen met figuurtjes.
In de algehele ontwikkeling van kinderen spelen de motoriek (en reflexen) een erg belangrijke rol. Wanneer kinderen veel en herhaald gericht bewegen, worden er betere en sterkere verbindingen gelegd in het brein. Dit heeft een positieve invloed op het welbevinden, het leren en de leerrijpheid van een kind.
Breinprikkels faciliteert leerkrachten in korte en gerichte beweegmomenten om zo te werken aan de motorische basis.
Graag leggen we tijdens deze workshop uit hoe deze motorische basis tot stand komt en laten we zien hoe je hier op praktische manier de volgende dag al mee aan de slag kunt gaan!
Hanneke Geerts en Sanne Peters hebben ruime ervaring in het onderwijs. In de loop der jaren hebben ze zich steeds verder gespecialiseerd op het gebied van de motorische ontwikkeling en reflexintegratie. Ze hebben ervaring opgedaan door te werken met kinderen in de eigen praktijk en in schoolse situaties.

Spel vormt de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind. Om kinderen te kunnen laten spelen, is een goed ingerichte speelleeromgeving onmisbaar! Wat kun je in de hoeken aanbieden om de spelbetrokkenheid van de kinderen te stimuleren? Hoe kun je de hoeken, maar ook de kringactiviteiten verrijken zodat ook slimme kleuters aan hun trekken komen? Hoe bereik je bij slimme kleuters de zone van naaste ontwikkeling? Tijdens dit inspiratiemoment delen we ervaringen, gaan we met elkaar in gesprek en bieden we jullie concrete handvatten om morgen mee aan de slag te gaan!
Liesbeth Knook en Gerdine Bunk zijn werkzaam op de Johannes Calvijnschool in Amersfoort.
Beide hebben jarenlange ervaring in het (kleuter)onderwijs. Ze volgden diverse scholingstrajecten over het verrijken van hoeken en het creëren van een rijke speelleeromgeving. Ze willen hun opgedane kennis en praktijkervaring graag ook dit keer met jullie delen!
.png)
Een combinatiegroep 2/3 ontstaat misschien vaak uit noodzaak, maar biedt verrassend veel mogelijkheden.
Groep 2 leert spelend en onderzoekend, terwijl groep 3 de eerste stappen zet in lezen en rekenen. Door beide groepen samen te brengen, ontstaat een rijke leeromgeving waarin spelen én leren elkaar versterken.
In deze workshop ontdek je hoe je die kracht optimaal benut. Je leert hoe je onderwijstijd slim organiseert, duidelijke afspraken maakt én ruimte houdt voor spelend leren. Want juist in een combinatiegroep krijgen kinderen in groep 3 de kans om niet alleen via methodes, maar ook spelenderwijs en vanuit eigen ervaringen te leren. Rekendoelen krijgen betekenis in een themahoek of tijdens een spelactiviteit, en leesvaardigheid groeit wanneer kinderen spel en taal op een natuurlijke manier combineren.
Zo wordt de zelfstandigheid van groep 2 voortgezet in groep 3 . In een combinatiegroep versterken beide groepen elkaar: kleuters krijgen voorbeelden van de ‘grotere’ leerlingen en groep 3 blijft leren vanuit nieuwsgierigheid, spel en beweging.
Je gaat naar huis met praktische handvatten, inspirerende voorbeelden en frisse inzichten om vol vertrouwen en plezier je combinatiegroep 2/3 te begeleiden – en om te zien hoe spelen en leren hand in hand kunnen gaan, óók in groep 3.
Mijn naam is Hetty Smit, ik ben onderwijsadviseur bij de Gouwe-Academie. Ik maak mij hard voor het onderwijs aan het jonge kind. Daarnaast begeleid ik scholen die hun methode in groep 3 inwisselen voor spelend leren. Ik ben eigenaar van StudioSpeellijn www.studiospeellijn.nl
Samen met Rianne Lassche zal ik de workshop verzorgen. Zij is leerkracht op de Aventurijn in Nunspeet en heeft met regelmaat een 2/3 combinatie. Rianne neemt ons mee in de praktijk: de Do’s en don’ts van een 2/3 combinatie.

Vragen? Neem contact met ons op!
Meld je nu aan voor het Symposium!