Een goede implementatie geeft kaders en richting voor onderwijskwaliteit

De Samenwerkende Vrijescholen Zuid-Holland zijn in het afgelopen schooljaar gezamenlijk gestart met de module MijnSchoolplan en de Schoolrapportage. Wat is de meerwaarde van deze module voor hen? Julia Bosman, werkzaam als beleidsmedewerker Onderwijskwaliteit vertelt: “De zorgvuldige implementatie geeft ons kaders en richting waar onze onderwijskwaliteit aan moet voldoen; daar kunnen we nu cyclisch aan werken.”

Kaders en richting bij onderwijskwaliteit

“Afgelopen jaar zijn we van start gegaan met de module MijnSchoolplan en het inrichten van onze schoolrapportage, onder leiding van adviseur Cornee Bezemer. We hebben daarvoor twee keer een scholing gehad met de directeuren van al onze scholen, en een keer met de intern begeleiders, om een goede implementatie te waarborgen. Door de adviezen die Cornee daarbij gaf, hebben we nu een richting gekregen waarmee we in het komende jaar vanuit een werkgroep verder kunnen gaan.”

Julia is blij met de oplossingen die deze implementatie bood: “De begeleide implementatie door Cornee gaf ons kaders en richting: waar moet onderwijskwaliteit aan voldoen? Dat inzichtelijk maken en goed vastleggen zorgt dat we nu volgens de PDCA-cyclus kunnen werken aan onderwijskwaliteit. Van inzicht in de huidige situatie, analyses, het opzetten van werkgroepen naar uiteindelijk acties op korte en lange termijn.

Dat we daarbij gebruik kunnen maken van complete en compacte schoolrapportages is heel effectief. Omdat al onze scholen met ParnasSys werken, komt de juiste data vanzelf in de rapportage te staan.”

Begeleiding

De begeleiding van Cornee Bezemer heeft enorm bijgedragen aan de goede implementatie: “De begeleiding gaf ons richting, op een hele praktische manier. We maakten concrete stappen in de inrichting van de module, waarbij tegelijkertijd onze visie aan bod kwam en we meer leerden over de kaders van de basiskwaliteit. Cornee was daarbij heel toegankelijk en meedenkend. Als andere onderwerpen aan bod kwamen, deelde hij vanuit zijn bredere kennis of ervaring ook extra informatie met ons. Omdat hij zelf ook nog schoolleider is, konden we goed merken dat hij wist wat er op de werkvloer speelde.”

Kwaliteitsstappen maken

Julia besluit met een “Ik heb er vertrouwen in dat deze eerste stappen bijdragen aan bewustzijn op schoolniveau. We kunnen nu een compact overzicht en trendanalyses met ze delen en bespreken om te laten zien waar we staan en welke stappen we kunnen en willen nemen. Het is mooi als we zo ons onderwijs een goede kwaliteit kunnen blijven geven en verder kunnen ontwikkelen.”

Ook werken aan jullie onderwijskwaliteit?

Met jullie bestuur of jullie school ook werken aan een goede onderwijskwaliteit? Inzicht krijgen in jullie data en nadenken over waar je inzicht in zou moeten hebben? Cornee denkt in het komende schooljaar graag ook met jullie mee! Kijk voor het aanbod op onze website.