Kost administratie in realiseren van passend onderwijs te veel tijd? Zo los je het op.

Verslagen in Word, knippen en plakken in ParnasSys, mailtjes rondsturen naar collega’s, ouders en externe partners… In veel scholen kost het delen van leerlinginformatie rondom passend onderwijs veel tijd en energie. En eerlijk is eerlijk: het is ook foutgevoelig en niet AVG-proof. Gelukkig kan het slimmer. Door ParnasSys goed in te richten in combinatie met de inzet van Kindkans, maak je het jezelf, collega’s en partners een stuk makkelijker. In deze blog leggen we uit hoe dit werkt en jou verder helpt.

In één klik je ParnasSys-info in Kindkans

Begin bij de basis en gebruik de groepskaart in ParnasSys. Veel scholen gebruiken deze nu alleen voor toetsresultaten, maar dat is een gemiste kans. Gebruik de groepskaart en daarbij dan vooral de ondersteuningsbehoeften en notities om observaties, gesprekken met ouders en gesprekken met externen vast te leggen. Je kan zelfs formats gebruiken zoals externe partners graag zien zodat je dat nooit meer hoeft te knippen en plakken. Het vastleggen hoeft niet in detail, maar wél zodanig dat je collega’s of externe partners snel de context snappen. Al deze informatie (ondersteuningsbehoeften en notities) kun je vervolgens heel makkelijk versturen via de digitale snelweg tussen ParnasSys en Kindkans.

Geen losse mailtjes en bestandjes

Zodra je deze informatie hebt verstuurd naar Kindkans, kun je vanuit Kindkans een overlegronde aanmaken en daar een verslag aan koppelen. Je schrijft daar in de overlegronde zelf je vraag die je hebt, of de afspraken van het verslag. Je bepaalt vervolgens zelf wie toegang krijgt, bijvoorbeeld ouders, een orthopedagoog, iemand van de gemeente of een maatschappelijk werker. Zij kunnen op hun beurt direct reageren op jouw vraag maar ook weer zelf bijlagen toevoegen. Geen losse mailtjes meer, geen knip- en plakwerk. Alles veilig en overzichtelijk op één plek. En dat bespaart niet alleen tijd, dus ook geld.

Een overlegronde in Kindkans

Weg met dubbel werk

Veel samenwerkingsverbanden gebruiken eigen formats voor het aanvragen van extra ondersteuning. Ook bestaan er veel varianten in ontwikkelperspectieven. In ParnasSys is een ontwikkelperspectief gemaakt die op basis van inhoud altijd passend te maken is op inhoud. Hoe fijn zou het zijn als de techniek voor jou werkt en jij kan stoppen met het overtypen van informatie uit Parnassys of ergens anders vandaan om het format te vullen van het samenwerkingsverband? Durven we het gesprek aan te gaan met het samenwerkingsverband en de vraag te stellen: welke informatie heeft een samenwerkingsverband nodig? En wat is de meest effectieve manier om die informatie op te halen en te delen? Kortom, laat niet de vorm, maar de benodigde informatie leidend zijn.

Uitwisseling tussen ParnasSys en Kindkans

Alles geregeld in één digitale flow

Kindkans biedt hét antwoord: een efficiënte flow voor alle benodigde ondersteuning. Hoe het werkt? Zorg ervoor dat al de relevante informatie is opgeslagen in ParnasSys. Zorg er ook voor dat de leraren leren om adequaat de ondersteuningsbehoefte vast te leggen in ParnasSys. Wanneer het dan nodig is om extra ondersteuning aan te vragen start je met het ontwikkelingsperspectief in ParnasSys. Je maakt gebruik van heel veel info die al beschikbaar is in ParnasSys zoals toetsgegevens en de ondersteuningsbehoeften.

Na het schrijven van het ontwikkelingsperspectief start je de uitwisseling met Kindkans binnen ParnasSys. Je vinkt aan wat je wilt meesturen en de ondersteuningsbehoeften en/of het ontwikkelingsperspectief gaat automatisch mee naar Kindkans. In Kindkans kunnen er dan andere personen aan de hulpvraag worden toegevoegd via toegang, overlegronde of door een formulier. Wij versturen geen documenten meer met (beveiligde) mail, wij zetten de documenten op een veilige plek en laten personen erop inloggen met een deadline waarop de toegang weer wordt afgesloten. Geen losse bestanden meer, geen rondsturen van mails, geen dubbele administratie.

Slimmer samenwerken, minder administratie

Met Kindkans bespaar je tijd, voldoe je aan AVG-wetgeving en creëer je meer werkplezier. En ouders weten precies waar ze aan toe zijn en samenwerkingsverbanden krijgen de kwaliteit van informatie die ze nodig hebben.

Spreekt dit jou aan als school of samenwerkingsverband? Neem contact op met Bart Vollmuller via a.m.vollmuller@gouwe-academie.nl