De ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie volgen elkaar snel op, en organisaties wereldwijd onderzoeken hoe zij deze technologie kunnen inzetten. Een recent internationaal onderzoek brengt in kaart hoe organisaties AI toepassen, welke kansen zij zien en waar de grootste uitdagingen liggen. Hoewel dit onderzoek niet specifiek is gericht op het onderwijs, bieden de bevindingen wél waardevolle inzichten die ook relevant zijn voor scholen en onderwijsprofessionals. In deze blog delen we een samenvatting van de zes belangrijkste inzichten uit het rapport. Deze trends geven richting aan hoe AI zich breder ontwikkelt en welke bewegingen het onderwijs in de komende jaren waarschijnlijk zal gaan ervaren.
(Bron: recente analyse van McKinsey.)
6 belangrijke inzichten op een rij
- De meeste organisaties zitten nog in de experimenteer- of pilotfase:
Bijna twee derde van de respondenten zegt dat hun organisatie nog niet is begonnen met het opschalen van AI binnen de hele organisatie. - Grote belangstelling voor AI-agents:
Tweeënzestig procent van de respondenten zegt dat hun organisatie in elk geval experimenteert met AI-agents - Positieve signalen over de impact van AI:
Respondenten rapporteren kosten- en opbrengstenvoordelen op kleinschalige, persoonlijke toepassingen en 64 procent zegt dat AI hun innovatievermogen versterkt. Toch meldt slechts 39 procent dat AI effect heeft op het bedrijfsresultaat op ondernemingsniveau. - Toppresteerders gebruiken AI voor groei, innovatie en kostenreductie:
Tachtig procent van de respondenten zegt dat hun organisatie efficiëntie als doelstelling heeft voor AI-initiatieven. Maar de bedrijven die de meeste waarde uit AI halen stellen daarnaast vaak groei of innovatie als aanvullende doelstellingen. - Het herontwerpen van workflows is een belangrijke succesfactor:
De helft van de AI-toppresteerders is van plan AI te gebruiken om hun bedrijf te transformeren, waarbij het optimaliseren van processen centraal staat. - Verschillende verwachtingen over de impact op werkgelegenheid:
De verwachtingen over de omvang van het personeelsbestand in het komende jaar lopen uiteen: 32 procent verwacht een daling, 43 procent geen verandering en 13 procent een toename.
AI vraagt om visie en leiderschap: inzichten voor schoolleiders en teams
Wat kunnen we als onderwijs met deze inzichten van McKinsey? Ze laten zien dat AI pas echt impact heeft wanneer het wordt ingezet voor meer dan alleen tijdswinst: juist het verbeteren van bestaande processen en het creëren van innovatie zijn op de opbrengsten van AI. Voor scholen kan dat in de praktijk betekenen: het toepassen van AI voor je lesvoorbereiding of gepersonaliseerd leren en differentiatie. Of het verbeteren van interne processen m.b.t. ParnasSys en administratie. Samenwerking en het ontwikkelen van visie op AI vormen daarbij een belangrijke basis.
Daarnaast laten de resultaten zien dat succesvolle organisaties sterk leiderschap tonen in hun AI-initiatieven. Dat is een herkenbaar punt voor onderwijsinstellingen: wanneer schoolleiders en teams gezamenlijk richting geven aan het gebruik van AI, ontstaat ruimte om te experimenteren, te leren en de kwaliteit van onderwijs te verbeteren.
Gouwe Academie helpt scholen om, net als de high performers uit het onderzoek, leiderschap te tonen in AI: met eigenaarschap, duidelijke kaders en praktische toepassingen die teams direct versterken. Zo zetten jullie verantwoord en met vertrouwen de volgende stap in de toekomst van leren.
Bekijk ons aanbod op: AI - Gouwe Academie