Afgelopen jaar heeft ParnasSys veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd op de groepskaart: je ziet nu in één oogopslag welke leerlingen een ontwikkelingsperspectief (OPP) hebben en je kunt er direct naar doorklikken. Datzelfde geldt voor de ondersteuningsbehoeften (en stimulerende en belemmerende factoren) en de plannen die zijn gemaakt in Kindbegrip.
Naast alle informatie die er al te vinden was, heb je sinds de recente toevoeging van de kolommen ‘ondersteuningsbehoefte’ en ‘ontwikkelingsperspectief’ nu een heel breed beeld over hoe het met de leerlingen gaat! Je combineert namelijk de informatie die via diverse hulpmiddelen en uit verschillende systemen komt.
Een paar tips om de mogelijkheden van de groepskaart goed te benutten:
Op schoolniveau kun je via ‘beheer > instellingen groepskaart’ aangeven welke informatie getoond kan worden. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde toetsseries nooit weergeven, of de volgorde van de notitiecategorieën aanpassen.
- Iedere medewerker kan vervolgens voor zichzelf aangeven welke informatie in beeld moet komen via ‘kolommenkiezer’ en ‘filter’. Dat kan voortdurend aangepast worden. Hierdoor beschik je ieder moment over de gewenste informatie. Voor het voorbereiden van een groepsbespreking wil je bijvoorbeeld andere informatie zien dan wanneer je de korte verslagen van de ouderavond gaat noteren.
- Je kunt heel makkelijk sorteren door te klikken op een kolomnaam. Eén keer klikken: van laag naar hoog; nog een keer klikken: van hoog naar laag. Vooral voor de toetsresultaten heel handig en zinvol.
- Wélke (niet-)methodegebonden toetsen je gebruikt: je kunt de resultaten van een landelijk genormeerde toets én van toetsresultaten van de methode en/of van observaties in de klas direct met elkaar in verband brengen.
- Je inzichten verwerk je vervolgens meteen in je (groeps)plannen, waarin je beschrijft welke leerlingen op welke manier welke lesstof aangeboden gaan krijgen en welke doelen je nastreeft.
- Wanneer je vanaf het moment van aanmelden relevante informatie over een leerling noteert bij stimulerende factoren, belemmerende factoren en ondersteuningsbehoeften, wordt op het moment dat je een OPP aanmaakt, die informatie daar in opgenomen. Het maakt vervolgens niet uit waar je informatie wijzigt: in het OPP of via de groepskaart of via de leerlingkaart. Op alle plaatsen is de informatie direct geactualiseerd!
Meer tips over het gebruik van de groepskaart vind je in dit artikel.
Wanneer je de mogelijkheden van de groepskaart goed benut:
wordt je onderwijs lichter: je ervaart minder werkdruk doordat informatie hergebruikt kan worden en je alleen hoeft te analyseren en concrete acties hoeft te formuleren voor jezelf.
wordt je werk nóg leuker: je ervaart meer voldoening, omdat je ziet wat je hebt gerealiseerd samen met de leerlingen en je hebt overzicht over alles wat er speelt rond de leerlingen van je groep.
wordt je onderwijs beter: je werkt planmatig en doelgericht en je blijft reflecteren op de gemaakte keuzes en het effect ervan. Indien nodig stel je je aanbod en begeleiding voortdurend bij. Op die manier behaal je optimale resultaten!
Denk je dat er winst te behalen is op je school? De gedreven onderwijsadviseurs van Gouwe Academie staan voor je klaar om een maatwerkprogramma vast te stellen! Voor meer informatie over mogelijkheden zie deze pagina.